AGENCIJA ZA RURALNI RAZVOJ - SREMSKA MITROVICA
 
ZAŠTO JE BORAVAK U PRIRODI VAŽAN ZA DETE?

Boravak uprirodi je važan za decu. Prosečno školsko dete, ukoliko može da bira, radije će ostati unutra, uz računar i razne elektronske igrice, međutim, deci je potreban svež vazduh i kretanje. To je potrebno svima. Roditelji koji nađu načine za porodično druženje van kuće, neguju telo svog deteta isto koliko i njegovu povezanost sa životom uopšte, kao i veze između dece i roditelja. Istraživanja su došla do sledećih zaključaka kada je reč o deci koja provode vreme u prirodi:
– Smirenija su – Boravak u prirodi smiruje dečija čula.
– Srećnija su – Sunce, svež vazduh i fizička aktivnost podstiču dobro raspoloženje i smanjuju tendenciju ka depresiji.
– Zdravija su – Kod mnoge dece koja ne provode dovoljno vremena napolju dolazi do nedostatka vitamina D. Vazduh unutar kuće manje je zdrav. Deca koja se igraju napolju imaju bolji vid i ređe su im potrebne naočare. Pretpostavlja se da je to zbog toga što manje gledaju u ekran.
– Manja je verovatnoća da budu gojazna – Pedijatri preporučuju da se deca najmanje sat vremena dnevno igraju napolju kako bi se zaštitila od gojaznosti i dijabetesa.
– Bolje uče – Istraživanja pokazuju da deca koja se igraju napolju imaju duže periode pažnje, bolje tolerišu frustracije i bolja su u školi. Bolje rade i testove. To sve mogu da zahvale kiseoniku koji je dopro do njihovog mozga.
– Kreativnija su – Igranje napolju je slobodnije od igranja sa tehnologijom. Deca tu vežbaju i maštu jednako kao i telo.
Svako ko je odrastao penjući se na drveće i hvatajući skakvce složiće se da sva deca zaslužuju takvo iskustvo.
boravak u prirodiDanas, kada pošaljemo dete da se igra napolju, nema sa kim to da radi. Mnogi od nas nemaju dvorište. Osim toga, moramo da čuvamo dete dok je napolju, a treba spremiti i večeru. I, naravno, dete bi radije bilo unutra uz računar. Samim tim veliki broj dece provodi vreme unutra.
Provodite vreme sa porodicom u prirodi planinareći, vozeći biciklu ili samo u šetnji. To će omogućiti porodici da se zbliži kao ništa drugo. Imaćete i divne uspomene, a ujedno ćete svi vežbati.
Ne morate da smišljate ništa veliko. Ako imate svoje dvorište mogućnosti su vam neograničene, od šutiranja lopte do kampovanja ispod šatora. Ipak, svaki grad ima parkove i svaka porodica može da radi nešto zabavno napolju. Dva veoma važna pravila su:
– Isključite mobilne telefone. Svet će sačekati na vas. Ovo je kvalitetno vreme posvećeno porodici. Vrlo brzo deca će želeti da provode vreme sa prijateljima, a ne sa vama. Uživajte u ovom vremenu kako bi se povezali međusobno.
– Ako se odlučite na sportske aktivnosti bacite akcenat na zabavu, a ne na takmičenje. Osigurajte se da pravila budu opuštena kako bi i mališani uživali.
Ako ste ostali bez ideja, evo nekoliko sugestija:
– Ponesite loptu ili frizbi u park. Igrajte se odbojke, dodavanja lopte ili fudbala.
– Idite u porodičnu da vožnju bicikla. Ovo će postajati sve bolje kako dete raste.
– Idite u prirodu da šetate. Skupljajte kamenčiće ili lišće. Potražite tragove životinja. Posmatrajte bube. Ali, setite se da je dovoljno samo upijati utiske izazvane mirisima, zvucima i pogledom na prirodu. Ne morate da držite detetu lekciju o prirodi. Ako vam postavi pitanja, propratite detetovu radoznalost i pomozite mu da potraži odgovore kada dođete kući. Ponekad je posmatranje leptira mnogo korisnije nego čitanje o njemu.
– Pošaljite dete da skuplja žirove ili nešto slično.
– Pokušajte šetnju noću. Ponesite baterijske lampe, ali ih povremeno isključite kako bi slušali zvuke u prirodi i neometano posmatrali zvezde.
Ovo su uspomene koje će Vaše dete pamtiti kada odraste. Svako dete zaslužuje vezu sa prirodom koja nam pruža uslove za život. Na ovaj način hranite detetovu dušu.

Preuzeto sa www.superdete.com

1. Igra u prirodi je aktivnost koja obuhvata sva čula. Dok su napolju, deca će videti, čuti, omirisati i dodirnuti stvari koje im nisu na raspolaganju dok se igraju unutra. Njihov mozak na jedinstven način radi dok obrađuje ove nove podsticaje.
2. Igra u prirodi spaja neformalnu igru i formalno učenje. Deca mogu na praktičan način primeniti koncepte koje su naučili u školi dok se igraju napolju. Na primer, kada vide i dodirnu korenje drveta, podsetiće se kako je njihov učitelj pričao o načinu na koji se biljke hrane.
3. Igra u prirodi stimuliše kreativnost. Robin Mur (Robin Moore), stručnjak za dizajniranje okruženja za igru i učenje, kaže: “Priroda i prirodni materijali podstiču bezgraničnu dečiju maštu i služe kao sredstvo inventivnosti i kreativnosti.” Stene, kamenje i zemlja daju neograničene mogućnosti za igru koje se svaki put mogu drugačije prikazati kada dete izađe napolje.
4. Igra u prirodi je otvorena. Ne postoji uputstvo za igru u prirodi. Deca sama stvaraju pravila i u tom procesu koriste maštu, kreativnost, inteligenciju i pregovaračke sposobnosti na unikatan način.
5. Igra u prirodi smanjuje nervozu. Vreme provedeno napolju psihološki smanjuje nervozu. Deca su otvorenija i opuštenija posle boravka u prirodi, kada se vrate u tradicionalnije okruženje u kome uče.
6. Igra u prirodi povećava raspon koncentracije. Vreme koje deca provedu u nestrukturisanoj igri napolju prirodno povećava koncentraciju dece.  Deca koja imaju problema sa zadacima koji uključuju olovku i papir ili duže mirno sedenje često su mnogo uspešnija nakon vremena provedenog napolju.
7. Igra u prirodi je maštovita. Zato što ne postoje obeležja, prethodno začete ideje i pravila, deca moraju stvoriti svet oko sebe. U ovom načinu igre deca koriste svoju maštu onako kako je ne koriste kada se igraju unutra.
8. Vreme provedeno u prirodi razvija poštovanje prema drugim živim bićima.Deca razvijaju empatiju, sposobnost da uoče osećanja drugih ljudi, tako što se igraju sa stvorenjima u prirodi. Posmatranje bubice, lastavice ili veverice koja juri uz drvo daje deci mogućnost da uče od drugih i tako rastu.
9. Igra u prirodi podstiče rešavanje problema. Dok deca upravljaju svetom u kome su napravili pravila, moraju naučiti šta funkcioniše a šta ne, koji način donosi uspeh a koji promašaj, kada da nastave sa pokušajima i kada da stanu.
10. Igra u prirodi podstiče sposobnosti vođstva. U okruženju gde deca stvaraju zabavu, pojaviće se prirodne vođe. Jedno dete će dominirati u objašnjavanju kako da se odigra igra, dok će drugo uživati da postavlja fizičke izazove u igri sa preprekama. Svi tipovi sposobnosti vođstva su potrebni i podstaknuti.

11. Igra u prirodi proširuje rečnik. Dok se igraju napolju, deca će možda videti žir, vevericu i kumulusne oblake. Kad se susretnu s tim, njihov rečnik će se proširiti onako kako nikada ne bi mogao da su unutra.
12. Igra u prirodi poboljšava sposobnost slušanja. Dok deca pregovaraju o pravilima izmišljene igre, moraju dobro da slušaju jedni druge, pitaju za objašnjenje i razrađuju detalje objašnjenja onako kako ne moraju kada igraju poznate igre unutra.
13. Igra u prirodi poboljšava sposobnost komunikacije.  Nisu jasna pravila izmišljene igre? Nisu sigurna kako da se popnu uz drvo ili naprave kućicu za vile? Deca moraju naučiti da ispituju i razjašnjavaju da bi razumeli kao i da objasne tako da ih drugi razumeju.
14. Igra u prirodi podstiče saradnju. Onda kada nije jasno postavljeno ko pobeđuje a ko ne, deca zajedno rade da bi postigla cilj. Možda će zajedno preći poligon sa preprekama koji su napravili, ili će napraviti kućicu za ptice. Zajedno prave kompromise i rade zajedno da bi postigla željeni ishod.
15. Vreme provedeno u prirodi pomaže deci da primete šablone. Priroda je prepuna šablona. Latice cveća, žile na listu, kora drveta – to su sve šabloni. Pravljenje šablona je ključna sposobnost za ranu matematiku.
16. Igra u prirodi pomaže deci da uoče sličnosti i razlike. Sposobnost da sortiraju predmete i primete sličnosti i razlike među njima je takođe važna osobina zs uspeh u matematici. Vreme provedeno u prirodi daje brojne mogućnosti za sortiranje.
Kad deca provode sve više vremena napolju, njihov imuni sistem je jači i time se smanjuje odsustvo iz škole.
18. Igra u prirodi povećava nivo fizičke aktivnosti. Deca koja se igraju napolju verovatno neće  biti gojazna i verovatno će biti aktivni đaci. Deca koja se igraju napolju kada su van škole su spremna kada je potrebna pažnja za učenje u učionici.
19. Vreme provedeno u prirodi povećava upornost. Igre u prirodi često traže upornost- Deca moraju stalno da pokušavaju iznova ako im eksperiment ne uspe. Ako grana ne dosegne sasvim preko potoka, ili kora drveta ne pokrije sasvim njihovu kućicu za vile, moraju pokušavati dok ne uspeju.
20. Igra u prirodi je zabavna. Srećna deca su uspešni đaci. Deca su prirodno srećna kada se kreću, igraju i stvaraju napolju. Zadovoljstvo ih dalje otvara za eksperimentisanje, učenje i razvijanje.

detinjarije.com Izvor: Houston Family Magazine
Pogledajte još - BAŠTA KAO UČIONICA

 

Svetog Dimitrija br. 6
22000 Sremska Mitrovica
info@arrsm.rs
Telefon/fax: 022/610-573

Osnivač i jedini član „Agencija za ruralni razvoj grada Sremska Mitrovica“ doo, Sremska Mitrovica je Grad Sremska Mitrovica, a upravljanje je organizovano kao jednodomno.

 

Vremenska prognoza
Kursna lista

AGENCIJA ZA RURALNI RAZVOJ Sremska Mitrovica| www.arrsm.rs | © 2013. all rights reserved

-->